5 mocných psychologických efektů měnících naše chování
Publikované 05.01.2018 v 19:05 v kategórii První pomoc, prečítané: 94x

1. Druhým se víc zamlouváte, když děláte chyby.
Lidé, kteří se nikdy nemýlí, jsou nám méně sympatičtí než ti, kteří se chyb dopouštějí. Chyby vás činí více lidskými a přitažlivými.Dokonalost vyvolává odstup a budí dojem nepřístupnosti.
2. Velká očekávání ovlivňují budoucí realitu
Sebenaplňující předpověď, někdy také Rosenthalův efekt nebo Pygmalion efekt je fenomén, kde očekávání budoucích událostí vede k chování, které zapříčiní, že se daná skutečnost opravdu stane. Platí to jak o přístupu člověka k sobě samému, tak k hodnocení jiných osob, očekávání událostí atd.
Psycholog Robert Rosenthal provedl pokus v jedné škole. Učitelé se dozvěděli, že předmětem zkoumání budou zvláště nadané děti. Byli upozorněni na ty, které dosáhly vysokých výsledků v IQ testech. Skutečnost byla úplně jiná, šlo o děti s průměrnými výsledky – jejich výběr provedl Rosenthal naprosto náhodně.
Na konci školního roku se však ukázalo, že právě tyto děti se zlepšily ze všech nejvíc, a to jen díky očekávání učitelů. Skryté záznamy prokázaly, že učitelé se k těmto dětem chovali jinak – častěji je vyvolávali, více je chválili apod. Učitelské očekávání otevřelo cestu nové realitě, stalo se sebenaplňující předpovědí.
3. Čím širší je výběr, tím menší je pravděpodobnost, že budeme spokojeni.
Znáte kajícné pocity nakupujícího? Člověk něco koupí a záhy začíná litovat, mohl přece koupit něco levnějšího, nebo měl vybrat jiný druh, jiný model, mohl počkat na slevy atp… Dokonce i když se rozhodneme správně, můžeme být nespokojeni, pokud možnosti výběru byly příliš široké. Čím větší je výběr, tím snazší je litovat jakékoli nedokonalosti na tom, pro co jsme se rozhodli.
To je takzvaný „paradox volby“, kterým se zabývá psycholog Barry Schwartz: je-li výběr příliš velký, je velmi těžké být spokojen s volbou, jíž jsme dali přednost.
4. Čím více lidí vidí, že potřebujete pomoci, tím nižší je pravděpodobnost, že vám pomohou.
5. Vaše chyby nejsou zdaleka tak nápadné, jak se domníváte.
Pocit, že se na nás všichni dívají, je pouhou hrou obraznosti. Paranoia a nejistota, které nás drtí pokaždé, když se dopustíme chyby, nejsou ve skutečnosti odrazem reality. Lidé si našich chyb všimnou mnohonásobně méně často, než si myslíme.
Jde o projev fenoménu zaujatého vnímání, takzvaný „efekt reflektoru“. K ověření jeho působení byl proveden tento psychologický experiment: skupina pokusných osob byla požádána, aby po celý den nosily poněkud divné tričko. V závěru měly odhadnout, kolik lidí si jejich trička během dne všimlo. Odhady pokusných osob byly dvojnásobně vyšší, než byl skutečný počet.
Člověk je předmětem pozornosti mnohém méně, než se domnívá. S tímto vědomím teď na veřejných místech můžete cítit mnohem větší sebejistotu.
ZDROJ: www.pronaladu.cz